top of page

5 misvattingen over Mindfulness

Bijgewerkt op: 8 apr.



In de basis is het natuurlijk fijn dat Mindfulness al een tijdje zo populair is. Op die manier kunnen veel mensen er baat bij hebben. Maar de hype die eromheen ontstaan is heeft er ook voor gezorgd dat sommige misvattingen over Mindfulness erg hardnekkig zijn geworden. En dat is jammer. Die misvattingen zorgen er juist voor dat mensen die wel baat zouden kúnnen hebben bij de beoefening er geen kennis mee maken. Daarom in deze blog 5 misvatting over Mindfulness waar ik wekelijks tegenaan loop in mijn trainingen bij Schaapfulness. 


ONTSPANNING 


Mindfulness is haast synoniem geworden voor ontspanning. Ook het woord zen heeft dat zelfde lot ondergaan. Hoe vaak hoor je iemand niet zeggen: “oh ik ben heeeelemaal zen”. Die persoon voelt zich meestal lekker ontspannen. Natuurlijk kán Mindfulness beoefening ontspanning met zich mee brengen, maar het is zeker niet het doel en ook zeker niet een gegarandeerd resultaat. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Mindfulness beoefening in sommige gevallen méér stress op levert. In de Mindfulness kijken we namelijk met aandacht en zonder oordeel naar alles wat zich aandient in het huidige moment. Dat kan dus ook de spanning in je nek zijn die je al een tijdje negeert. Of plotseling word je je bewust van de zorgen die je hebt over een bepaald onderwerp. Wanneer we even stil staan, tijd nemen om te landen en bewust te kijken naar onze ervaring dan kan het zijn dat we ook licht schijnen op de wat minder aangename delen daarvan. Dat levert in eerste instantie stress op. Naarmate je langer Mindfulness beoefent kan er echter ook ruimte voor acceptatie groeien. Zo leer je langzaam om ‘aanwezig’ te zijn bij ook de minder aangename ervaringen als stress of pijn. 



MINDFULNESS IS EEN RELIGIE


Dit is een heel begrijpelijke misvatting omdat Mindfulness vaak gepaard gaat met boeddhistische symbolen of rituelen. Natuurlijk heeft de Mindfulness beoefening wel haar wortels in het Boeddhisme, maar de huidige vorm waarin we in het westen Mindfulness beoefenen staat er inmiddels geheel los van. Het is ook juist het seculiere karakter dat er voor zorgt dat mensen met een uiteenlopende culturele achtergrond baat kunnen hebben bij de beoefening.


HOGERE SFEREN


Een andere veelgehoorde misvatting is dat je in 'hogere sferen' komt wanneer je mediteert. Je komt los van de aarde en opent andere dimensies van zien en zijn. Misschien komen daar kleuren bij kijken of contact met een hiernamaals. Al deze opvattingen kunnen er voor zorgen dat mensen erg terughoudend zijn om zich voor Mindfulness beoefening open te stellen. Vaak vanuit angst dat ze de ‘controle’ over zichzelf kwijt zouden raken. Maar de realiteit van Mindfulness is juist heel aards. Het is een vorm van meditatie die ook wel aandachtsmeditatie wordt genoemd. Wat inhoudt dat je jezelf oefent om simpelweg te zitten en te kijken naar wat zich aan dient. Zonder oordeel en zonder verwachting of doel. Eigenlijk is dat juist heel nuchter. 



LEEF JE MOOISTE LEVEN


Een spreuk die je ongetwijfeld voorbij hebt zien komen op de Instagram pagina van een moderne lifestyle guru is “leef je mooiste leven”. Mindfulness gaat je daar zeker niet bij helpen. Het idee dat je mooiste leven zich ergens in de toekomst bevindt is in de basis overigens al een redelijk streng oordeel over de kwaliteit van je huidige leven. In de Mindfulness ligt veel meer de nadruk op acceptatie van de dingen zoals ze nu eenmaal zijn en de realisatie dat je onvrede over de huidige situatie eerder schuilt in je oordeel er over dan in de aard van de situatie zelf. Je zou zelfs kunnen beweren dat wanneer je iemand ‘helpt’ om zijn of haar ‘mooiste leven’ te leiden, je die persoon eerder verder van huis brengt dan hij of zij al was. Je bevestigt namelijk dat het huidige leven een situatie is die moet veranderen en dus ‘niet ok’ is. In de Mindfulness is alles ok ook wanneer het eng is of stressvol of wanneer het pijn doet. 


LEEG HOOFD


Oh wat zou het heerlijk zijn om even een moment je gedachten op pauze te kunnen zetten he? Even lekker je hoofd leeg maken. Zeker voor mensen met een actieve geest of de neiging tot piekeren is dit een benijdenswaardig vooruitzicht. Ook hier gaat Mindfulness je niet mee helpen. Wat het wel voor je kan doen is je iets meer afstand tot je gedachten geven. Door met bewuste aandacht te kijken naar hoe gedachten opkomen (en ook weer voorbij trekken) in de geest word je al iets minder meegesleept door de woest stromende rivier die gedachten samen kunnen vormen. Mindfulness kan je helpen om je aandacht uit te breiden naar de ervaring van je lichaam en je emotie. Ook op die manier komen gedachten al in een iets ruimer referentiekader te staan. Gedachten hebben namelijk de neiging om elkaar op te volgen en te triggeren zonder dat je daar nog bewust ‘zelf’ het initiatief voor neemt. Als een soort flipperkast die zichzelf in beweging houdt. Met Mindfulness zet je de gedachten misschien niet uit maar kun je er wel voor zorgen dat je het vuur van de gedachtenstroom niet meer voedt zodat deze vanzelf wat begint uit te doven. 


WAT IS MINDFULNESS DAN WEL? 


Het is moeilijk om dat in woorden uit te leggen omdat Mindfulness niet iets is dat je kunt ‘begrijpen’ maar moet ‘ervaren’ en daarnaast ook ‘oefenen’. Net zoals je moeilijk aan iemand uit kunt leggen hoe een appel smaakt of hoe je piano speelt. Het één moet je proeven en het andere moet je ontwikkelen. 


Wat ik er wel over kan zeggen is dat Mindfulness beoefening je helpt om contact te maken met het huidige moment. Door je bewust te zijn van het huidige moment gaat het je ook opvallen wanneer je afreist naar voorspellingen over de toekomst of herinneringen uit het verleden. Dat kan je bijvoorbeeld helpen om ook in stressvolle situaties een bewuste beslissing te maken.


Voorbeeld:

Stel je voor dat je in de file zit en je zult te laat op een afspraak komen. Je geest zal voorspellingen maken over de consequenties die je vertraging gaat hebben. Misschien verlies je een klant, of erger nog, je wordt ontslagen! En de geest herinnert zich ook alle keren dat je eerder te laat bent gekomen en alle ellendige gevolgen die dat heeft gehad. Voor je het weet zit je niet alleen in de file, maar bevind je je in een arena van ellendige herinneringen en desastreuse toekomst scenario’s. Je stresservaring wordt hierdoor vele malen groter dan ‘passend’ is bij de realiteit van de huidige situatie.


Met Mindfulness kun je jezelf oefenen om terug te keren naar het huidige moment en op te merken wanneer je afdwaalt naar toekomst of verleden. Dat kan je helpen om bijvoorbeeld iets meer regie te krijgen op de manier waarop je in een situatie reageert. De situatie kun je niet veranderen maar je houding er toe wel. 


Vind je het leuk om tussen de schapen te oefenen met Mindfulness in actie? Dan ben je van harte welkom bij Schaapfulness. In onze training schapen drijven leer je onder andere je aandacht naar het huidige moment te brengen. En daarnaast kunnen de schapen je inspireren met hún talent voor Mindfulness. Zij leven namelijk altijd in het huidige moment omdat ze niet gezegend (of belast) zijn met een brein dat voortdurend afreist naar herinneringen of toekomst voorspellingen. Zo kun je veel leren van een schaap! Klik hier om meer te lezen over ons Schaapfulness programma. 



171 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page